Monday, October 1, 2007

Så, nu är det bestämt

Inget mer skrivande för mig. Inte på Svenska Fans, inte på IFK Vänersborgs hemsida. Det blir för påfrestande i längden att bli hackad på, att folk förklarar hur jävla dum i huvudet man är hela tiden och goes bananas så fort man inte slickar folks arslen och stryker dom medhårs.

Det verkar ha blivit tillåtet att säga vad som helst till mig, att hata mig. Jag har skrivit på Svenska Fans i två års tid och aldrig attackerat en annan människas åsikter. Jag har själv haft åsikter om vissa domare, spelare och ledare - men det har i dom allra flesta fall varit rättfärdigat och inte huvudlös kritik som jag bara slängt omkring mig.

Nu drar jag mig tillbaka. Jag har på många sätt lyckats ruska liv i bandysverige, och det är jag stolt över. Vänersborgs sida på Svenska Fans, som jag ansvarade över, var under hela min tid där den överlägset största sidan på Svenska Fans/Bandy. Det måste betyda att jag gjort något rätt, att jag lyckats skapa ett intresse kring bandy och IFK Vänersborg som inte funnits där förut.

Men jag vill gärna poängtera detta: Jag har aldrig varit representant för IFK Vänersborg. Jag har aldrig skrivit å IFK Vänersborgs vägnar och allt jag har skrivit har varit mina åsikter och enbart mina.

Folk som drar likhetstecken mellan mig och IFK Vänersborg gör ett misstag. Jag är bara en supporter till ett lag som skrivit om mina subjektiva tankar som just supporter till det laget. Inget annat. En del har visst missat detta.

Om den här bloggen lever vidare återstår att se. Jag tvivlar på det. Jag vill inte ge trollhätteborna glädjen att ha någon att reta sig över. För oavsett vad dom säger så känner jag på mig att dom kommer tycka att det blir rätt tomt utan någon att hacka på och unisont hata.

Nu ska jag bli läktarsupporter enbart. Jag orkar inte engagera mig i något som har med bandy att göra. Jag vill bara njuta av sporternas sport utan att behöva tänka på en massa runt omkring. Jag har tappat lusten till det, det finns ingen glöd kvar längre.

Så är det.

Att många villaiter och gripare tyckt jag varit en pina i röven och att det är skönt att jag försvinner tar jag som en komplimang - själva syftet var ju att provocera och vara obekväm. Det har jag tydligen uppnått.

11 comments:

Anonymous said...

Det kommer bli ett rejält tomrum efter dig om du slutar med din verksamhet.
Jag kan inte påstå att jag följt dig hela vägen under de här åren, men stora delar av det du skrivit har jag hunnit läsa. Och även om jag kanske inte tycker precis som dig i alla avseenden så anser jag att du är en av de (för mig) ansiktslösa människorna i bandysverige som tillfört mest till oss fans av alla färgkombinationer.
Det har visserligen ganska ofta, av förklarliga skäl, varit så mycket IFK Vänersborg att det stått en upp i halsen många gånger. Men kvalitén på dina artiklar och ditt brinnande intresse och engagemang överträffar med säkerhet de flesta supportrarna i landet.
Din svaghet är dock att du aldrig backat från någon strid på en endaste liten punkt. Envisare än bibelns alla åsnor ska du alltid få igenom ditt argument innan du är nöjd. Men det går faktiskt inte att övertyga Cro-magnonmänniskor om att hjulet inte är den senaste grejen fastän dom bevisligen sitter framför datorer.

Ta nu en paus och återkom när suget kommer tillbaka! Vilket jag hoppas är rätt snart. :)

Med Vänliga Hälsningar
/urre

Daniel Johansson said...

Tack Urre. Sant, jag är en envis jävel och har alltid varit det.

Eller så är jag principfast kanske. Jag vill stå för mina åsikter och inte be om ursäkt för eller hitta bortförklaringar till att jag skriver som jag skriver eller tycker det jag tycker. Folk får gärna tycka att jag har fel, men dom ska inte försöka övertyga mig om att jag har fel och dom har rätt.

Enligt mig själv har jag ju alltid rätt, annars skulle jag ju inte tycka det jag tycker. ^^

Jag kanske kommer tillbaka, vem vet. Det lär hur som helst dröja i så fall, det ska bli skönt att bara se bandyn som en vanlig läktarsupporter igen och slippa tänka på matchrapporter och skit.

x said...

Att du dessutom hållit på och vädrat dina åsikter i väldigt många gästböcker och forum har varit synnerligen osmart. I samma stund som du började skriva blogg och skriva på svenskafans så skulle du upphört med detta. Men det gjorde du inte. En smart skribent skulle aldrig gå i den fällan. Han skulle skriva det han ville skriva i en artikel och sedan överhuvudtaget inte besöka någon gästbok eller något forum.

Dessutom verkar du ha lite svårt att stå för det du skriver trots att du påstår motsatsen. Dina åsikter har ju vridit sig fram och tillbaka som en vindflöjel. Det här med alla dina olika namn runt om i gästböckerna har ju inte hjälpt heller. I samma stund som du bestämde dig för att skriva under olika nick i gästböckerna så sköt du dig själv i foten. Sedan att du håller på och raderar och ändrar innehållet i inlägg och artiklar hjälper ju inte din trovärdighet direkt.

Att du påstår att du inte varit någon representant för IFK Vänersborg har du i och för sig rätt i. Men i och med att du skrivit så mycket så har det givetvis automatiskt blivit att folk tycker så i alla fall. Det måste du ju förstå. Du har ju till och med haft klubbnamnet med i adressen till din blogg och klubbmärket finns med på Vänersborgs sida på svenskafans. Självklart tycker folk att du respresenterar klubben då. Inget konstigt alls.

Sluta gnälla nu och ta smällarna man får som skribent i stället. Ska man kritisera andra så måste man kunna ta kritik själv också. Det verkar som du blivit lika provocerad av vad andra tycker som du påstår att andra blivit av det som du skrivit.

Du saknar distans och tar dig själv på för stort allvar. Dessutom så hycklar du och försöker göra dig till ett offer. Du är inte ett dugg bättre än dem som du anklagar. Lägg av nu.

Daniel Johansson said...

x: Tönt, du har ju ingen aning om vad du pratar om.

Ja, jag har använt ett par olika nick i gästböckerna. Inte för att dölja min identitet - nicken har alltid varit av den sorten att man förstått att det är jag som skrivit - utan helt enkelt för att folk började använda mina nick för att låtsas vara jag och skriva en massa skit. Lättaste sättet att motverka detta är att byta nick med jämna mellanrum.

Att jag skulle radera inlägg och ändra i artiklar är bara skitsnack. Är det något jag ändrat så är att jag rättat mig själv - lagt till någonting, rättat till stavfel och liknande. Sånt jag inte sett förrän efter jag skrivit artikeln.

Jag har aldrig tagit bort något från en artikel i eller redigerat mig själv. Det är emot mina principer.

Jag har alltid stått för mina åsikter - däremot har ju folk ideligen försökt få mig att ändra åsikter genom att lägga ord i min mun och använda ledande argument. Jag är inte typen som ändrar åsikt hur som helst.

Men du som tydligen har så JÄVLA bra koll på allt jag skrivit och allt dumt jag gjort - ge mig exempel. Du sitter och anklagar mig för det ena och det andra, bevisa nu då att du verkligen vet vad du snackar om.

Ge mig ett exempel på en fråga där jag "svängt som en vindflöjel" i mina åsikter. Kan du inte göra det kan du ju alltid stoppa upp dig själv nånstans där solen inte skiner.

Jag är trött på människor som du, bittra, värdelösa människor som sitter och letar fel hos andra människor och påpekar hur dumma alla andra är. Vad är det för fel på er egentligen?

Janus said...

Du kallar folk för saker som t.ex. "nazister" eller "grisar", så fort de säger emot dig.... Du ÄR inget offer, för ett offer STARTAR inte bråken!!!

Dessutom HAR du svängt ibland, dock ej alltid. Kan dra upp exempel, men jag vet ju redan nu att du kommer förneka det. Detta vet jag eftersom du redan HAR förnekat det som bevisats, vid tidigare tillfällen!!! Bl.a. handlar det om din sun på underlag samt väder inför och efter en match. Innan matchen var du såååå säker på att det dåliga vädret skulle gynna IFK och då det blev förlust så skyllde du på.....vädret!!! Men men.....du är ju sådan att du bara besvarar delar av det man skriver så jag räknar inte med att du besvarar NÅT av det jag nu skrivit... ;-)

Daniel Johansson said...

Jag känner mig inte som ett offer och har aldrig tänkt på mig själv på det sättet heller. Det är ju ni som envisas med att påpeka att jag inte är ett offer. Jag har inte nämnt det med ett ord.

Däremot anser jag inte att en person ska behöva bli smutskastad offentligt samt hotad för att men retas lite. Folk får gärna bli förbannade, men tycker du inte själv att gränsen är passerad när man får mejl som "jag kommer vänta på dig utanför ishallen i vänersborg å slå in skallen på dig å din horbror"?

Eller är det sånt du tycker att man helt enkelt får stå ut med att för att man skriver lite elakt om ett bandylag?

Angående regnmatchen så har jag redan förklarat det:

Jag trodde inför matchen att det skulle bli som vanligt. Lättare regn, vilket skulle innebära knottrig och svårspelad is. IFK brukar vara bra på det underlaget eftersom lagets offensiva spel inte bygger så mycket på spelet längs isen.

Men nu blev det inte ett lätt regn som jag trodde - det blev fullkomligt skyfall och sargerna och bollen flöt runt på isen.

Jag skyllde dessutom inte förlusten på vädret, jag påpekade att matchen inte borde spelats överhuvudtaget eftersom planen inte var spelbar och det enbart handlade om slumpen vilket lag som skulle vinna. Hade du själv sett matchen hade du förstått vad jag menade. Ljusdal hade kanske vunnit ändå, men man ger varken IFK eller Ljusdal en ärlig chans när förutsättningarna är på det sättet.

Men detta satt givetvis ordförvrängare som du själv och tolkade som att jag helt plötsligt ändrat åsikt, när det i själva verket var förutsättningarna som ändrats. När jag satt och skrev inför-rapporten förväntade jag mig ju inte att himlen skulle öppna sig lagom till matchstart.

Detta har jag förklarat tidigare och jag förstår inte varför det är så svårt att förstå resonemanget. Fast det handlar väl om vilja - antingen vill man förstå eller så vill man inte, eftersom det är roligare att sitta och feltolka saker med flit.

Anonymous said...

Att kalla nån/några för nazister är det att retas?
Bara undrar!

Daniel Johansson said...

Ingen har kallat någon för nazist, men ni läser ju det jag skriver som Djävulen läser Bibeln.

Det kallas "liknelse", när man jämför en situation med en annan situation som påminner om den, fast inte alls har med saken att göra egentligen.

Som sagt, det var en liknelse. Jag skulle aldrig kalla folk för nazister om dom inte vore det.

Däremot kan jag tycka att vissa människor använder sig av en del Stalinistiska och nazistiska metoder i sitt maktutövade emellanåt, även om det inte finns några andra likheter med nazister givetvis.

Anonymous said...

Då får jag be om ursäkt, missuppfatta det hela.

Anonymous said...

Det är synd att du slutar. Har följt dig länge på svenska fans.
Men jag förstår dig. Jag skrev en gång i IFK:s gästbok att flera spelare var på väg att lämna. Jag räknade upp namen ppå dom.
Jag blev kallad idoit och fick en hel del påhopp, det sades att jag var dum i huvudet och att mina källor var helt opålitliga.
Sen blev det spelarflykt i IFK men någon ursäkt fick jag aldrig.

Tack för denna tiden Daniel.
Hoppas du ändrar dig i höst när bandyn väl startar.

Daniel Johansson said...

Jo, jag vet. Människor beter sig på många sätt som idioter emellanåt och det är tråkigt.

Jag kanske kommer tillbaka, vem vet. Jag funderar på att starta en egen hemsida om jag bara lär mig hur man gör där jag kommer skriva matchrapporter och liknande.

Annars kan du ju alltid kolla in här. Kommer inte handla lika mycket om bandy som tidigare, men när det är dags för matcher för IFK kommer det säkert skrivas några rader om det.

Tack själv och kul att se att det finns vettiga människor också!