Monday, October 8, 2007

Har jag fortfarande inte hämtat mig?

IFK Kungälvs Anders Abrahamsson skriver i en krönika på Svenska Fans så här:

"Det är dags att vi tonar ner förväntningarna på framgång och även om jag sitter inne med en del argument om varför vi verkligen kommer att skrälla väljer jag att behålla dem för mig själv, för att på så sätt låta oss slå ur underläge och kunna dela ut en lika oväntad och dräpande smäll till lagen vi skall möta, som den smäll Vänersborgarna fortfarande inte har hämtat sig ifrån!"

Jag är ledsen att göra Anders Abrahamsson m.fl. kungälvare (som jag vet läser den här bloggen) besvikna, men jag har hämtat mig ganska bra från den "smällen" Kungälv delade ut i kvalet. Kungälv var det bättre laget i den matchen, inget snack om den saken och vann rättvist.

En sak har dock Abrahamsson rätt i: IFK spelade en bedrövlig bandy i den matchen, uppträdde som det var nyårsdagen och av någon anledning bjöd försvararna Kungälv på mål och frilägen som man inte ens bjudit lag som Västerås på tidigare under säsongen.

Så jag går inte runt och grämer mig över den förlusten. Svenska Cupen-kvalet var bara en matchs avkoppling från allvaret och kampen för överlevnad och det enda jag brydde mig om i våras var att IFK skulle klara kontraktet. Att missa en försäsongscup var därför inte direkt en hård smäll i mellangärdet, om man säger så, även om man precis efter förlusten blev lite orolig för hur det skulle gå i det fortsatta seriespelet.

Men det gick ju bra, IFK tog sig sånär till slutspel och eftersom vi därigenom kvalade in till en bättre försäsongscup (Champions Cup) än Svenska Cupen, så tror jag ingen IFK:are hade några problem med att bjuda kungälvarna på nöjet att resa upp till Edsbyn.

Fast jag blir ändå tvungen att känna efter: Har jag hämtat mig från smällen Kungälv delade ut?

Ja, det har jag faktiskt. Och jag önskar Kungälv lycka till i Svenska Cupen - men räkna inte med att alla elitserielag kommer ställa backlinjen i mittcirkeln och låta er lyfta boll efter boll över dem.

No comments: