Thursday, October 4, 2007

Jesper gör succé

Valeri Gratchev var med på IFK:s träning idag. Det är skrämmande hur bra den mannen är. Han bara gjorde som han ville, tog bollen och gled igenom och sprätte upp bollen i nättaket.

Fullkomligt omöjlig att ta bollen ifrån också, särskilt minns jag hur han gled mot målet och Niemikorpi kom i hög fart bakifrån och jagade. Gratchev verkade ha ögon i nacken, för precis när Niemikorpi skulle sträcka fram klubban och bryta gjorde Gratchev en nätt liten piruett och Tomi försvann åt ena hållet och Valle själv åt det andra. Så enkelt det ser ut.

Gratchev är världens bäste spelare genom alla tider, jag vågar påstå det. Ingen är mer komplett såväl offensivt som defensivt och ingen behärskar alla moment i spelet så väl som Valeri Gratchev.

Men det här inlägget skulle handla om Jesper Larsson. Jag tror unge Jesper kommer göra succé på IFK:s mittfält i år. Jag gillar det jag sett på försäsongen - större självförtroende, vill ha bollen oftare och göra något konstruktivt med den, som att slå en genomskärare i djupet.

I kombination med nästintill fulländad defensiv och en mycket bra skridskoåkning har Jesper alla förutsättning för att bli en stor spelare om han bara fortsätter våga ta offensiva initiativ. Klubbtekniken och skottet kan förbättas, även om inget av det är dåligt. Men det är sällan man ser knackskott gå in från 30 meter, och om Jesper blev bättre på att dribbla skulle han bli ett ännu farligare offensivt vapen med sin fina skridskoåkning.

Om Jesper står på noll poäng även när den här säsongen är över ska jag käka upp mina gamla tennisskor.

No comments: